Можна створити ідеальний продукт, на який вже існує попит на ринку. Та ідеальну цінову пропозицію. Але успішний бізнес починається там, де про ваш продукт дізнається достатня кількість потенційних клієнтів.

«Навіть богу потрібні дзвони», – люблять говорити французькі рекламники.

І якщо ще кілька десятків років тому йшлося про рекламу в газетах, на радіо, білбордах, ТБ тощо, то сьогодні увага маркетологів переключилася на інтернет-простір. Причин цьому декілька:

  • Кількість користувачів мережі та сумарний час їх перебування онлайн стрімко збільшується з кожним роком.
  • Постійно розвиваються інтернет-технології та бездротові комунікації.
  • Все більшу популярність набуває мобільний інтернет.
  • Розвиваються та підвищують свою ефективність платформи для інтернет-реклами.

Переваги реклами в Інтернеті:

  • Безмежне охоплення користувачів: можна залучати клієнтів по всьому світу.
  • Цілодобовий контакт з потенційними клієнтами.
  • Інтерактивність: людина реагує на рекламу. Клікає, підписується, залишає заявку, робить замовлення, купує і т.д.
  • Взаємодія із зацікавленою аудиторією. Саме в інтернеті є можливість показувати рекламу саме тим людям, які з найбільшою часткою ймовірності зацікавляться продуктом.
  • Аналітика: можливість відстежувати ефективність рекламної кампанії та відповідно до результатів коригувати стратегію.
  • Прогнозованість. Ефективність реклами в інтернеті можна спрогнозувати та визначити оптимальний бюджет для бажаних результатів.
  • Варіативність. Кожна компанія може знайти для себе відповідний канал інтернет-реклами відповідно до специфіки, ніші, бюджету та особливостей своєї цільової аудиторії.

Основні види інтернет-реклами: їх переваги та недоліки

vidy reklamy v internete  Реклама в інтернеті: її види та як вона працює

SEO-оптимізація

Комплекс заходів, що виконуються з метою підвищення позиції сайту у пошуковій видачі за ключовими запитами. Google просування для деяких ніш може дати в рази більший результат, ніж реклама на борді або в соціальних мережах. Особливо це стосується продуктів, які за своєю актуальністю не мають обмежень (грубо кажучи: цегла актуальна завжди). До Seo-оптимізації відноситься: внутрішня та зовнішня оптимізація сайту, нарощування маси посилань, складання та використання семантичного ядра, наповнення сайту унікальним тематичним контентом та виконання інших вимог пошукових систем.

 Переваги Недоліки
  • Висока конверсія. Якщо пошукова оптимізація проведена грамотно, на сайт потрапляють відвідувачі, які максимально зацікавлені в запропонованому продукті: товарі або послугах. Тобто це користувачі, які відкрили пошуковик і цілеспрямовано шукають ваш товар.
  • Відносно доступна вартість. Відносно, оскільки ціна варіюється в залежності від ніші та ключових запитів, за якими просувається сайт. Медійна та контекстна реклама за такими ж запитами коштуватиме дорожче.
  • Довгий ефект. Якщо контекстна, банерна, тизерна реклама працюють, доки ви поповнюєте рахунок у рекламному кабінеті, то реклама сайту в інтернеті за допомогою пошукової оптимізації довгий час дає результати без постійних грошових вкладень. Довге – це від кількох днів і до кількох місяців (навіть років).
  • Довіра користувачів. Сайтам, які з’являються в органічній видачі, потенційні клієнти схильні більше довіряти порівняно з тими, хто платить за контекстну рекламу.
  • Алгоритми змінюються. І з кожним нововведенням доводиться оптимізувати сайт, щоб не втратити позиції.
  • Відстрочка перших результатів. Щоб досягти вигідних позицій у видачі, знадобляться місяці роботи. Потрібно почекати, коли пошукова система зробить індексацію і яку оцінку в результаті дасть вашому сайту (від цього залежатиме розташування сайту в пошуковій системі за цільовими запитами).
  • Конкуренція. Пошукову оптимізацію сайту для реклами використовують інші компанії. І випередити їх у видачі не так просто.

 

Контекстна реклама

Реклама сайту в пошуковій видачі за ключовими запитами, які були обрані та оплачені у рекламному кабінеті. Такі посилання розміщуються над, під та осторонь органічної видачі та виділені відповідним чином.

 Переваги Недоліки
  • Швидкий результат. Клієнти починають приходити на ваш сайт, коли оголошення з’являється у видачі. Часто така інтернет реклама запускається відразу після створення сайту.
  • Точність налаштування. У рекламному кабінеті є фільтри, за допомогою яких можна ретельно відібрати аудиторію.
  • Прозорість оплати. Ви самі визначаєте вартість за показ або клік та виділяєте бюджет, який готові витратити на певний часовий проміжок роботи реклами.
  • Аналітика. Ви відслідковуєте результати та загальну ефективність рекламної компанії.
  • Вартість. Ціна кліка/показу постійно зростає та залежить від кількості конкурентів, які паралельно з вами запустили контекстну рекламу.
  • Необхідність постійно відстежувати результат та коригувати налаштування кампанії, щоб не зливати даремно бюджет.
  • Висока конкуренція в деяких нішах та запитах.
  • Ефект триває рівно до того часу, поки ви виділяєте на це гроші.

 

Медійна реклама

Реклама для просування сайту або бренду графічного характеру (банери, тизери, відео, анімації, інтерактивні блоки, брендування etc.), що розміщується у пошуковій видачі та на тематичних ресурсах.

 Переваги Недоліки
  • Привертає більше уваги за рахунок анімації, відео, акцентних елементів.
  • Оптимальна вартість (нижче, ніж у багатьох інших видах інтернет-реклами).
  • Ефективно підвищує впізнаваність бренду.
  • Налаштування: вибір сайту або порталу, часу демонстрації, прив’язка до пошукового запиту і т.д.
  • Відстрочений результат для кампаній, спрямованих на підвищення впізнаваності бренду.
  • Нав’язливість. Часто, переходячи на сайт, користувачі не готові сприймати додаткову рекламу: вважають її недоречною та нав’язливою. І тут можлива марна трата грошей, оскільки користувач, наприклад, як у випадку з контекстною рекламою, не шукав цілеспрямовано ваш товар.
  • «Банерна сліпота» та блокуючі програми. Цей пункт випливає із попереднього. Люди схильні ігнорувати медійну рекламу і часто використовують програми та розширення на зразок AdBlock.

 

Реклама у соціальних мережах

Реклама для розкручування сайту в соціальних мережах (Facebook, Instagram, TikTok та інших) включає розміщення рекламних постів на власній сторінці, створення тематичних спільнот та рекламу в них, проведення конкурсів, таргет, рекламу у блогерів тощо.

 Переваги Недоліки
  • Широке охоплення: кількість користувачів у соцмережах та час, який вони там проводять, постійно зростає.
  • Ретельна сегментація аудиторії. Є можливість вибрати інтереси, локацію, рівень освіти та навіть операційну систему телефону користувача.
  • Позитивний кредит довіри користувачів.
  • Висока швидкість обміну інформацією (реклама швидко приносить результати).
  • Можливість миттєвої конвертації реклами у продаж, не виводячи клієнта із соцмережі (докладніше).
  • Обмеженість тем і ніш, які можна рекламувати.
  • Бюджет та ефективність рекламної кампанії не завжди можна спрогнозувати.
  • Увагою користувачів у соціальних мережах складніше заволодіти, оскільки сьогодні “моргаюче” мислення змушує компанії привертати увагу лише за 2 секунди. Важливо враховувати їхню специфіку та бути оригінальним.

 

Реклама в мобільних додатках

Демонстрація рекламних оголошень у безкоштовних інформаційних та ігрових мобільних додатках для iOs та Android.

 Переваги Недоліки
  • Східний тренд. Поки конкуренція у контексті, медійній рекламі та соцмережах вже досягла високих позначок, у додатках набагато легше залучати аудиторію.
  • Широке охоплення аудиторії та вибір майданчика за категоріями додатків.
  • Широкий вибір типу реклами: банер, відео, інтерактив і т.д.
  • Низька якість трафіку. Реклама для сайту демонструється всім користувачам програм без фільтрів та сегментації.
  • Підходить не для кожного бізнесу.
  • У безкоштовних програмах часто зосереджується неплатоспроможна аудиторія.

 

Pop-up та Pop-Under вікна

Реклама за допомогою спливаючих вікон на сайті.

 Переваги Недоліки
  • Велика кількість трафіку: кількість переглядів відповідає кількості показів.
  • Низька вартість кліка. Підходить для рекламних кампаній із обмеженим бюджетом.
  • Користувачі часто вважають таку рекламу нав’язливою, оскільки вона відволікає від перегляду сайту або перешкоджає його закриттю.
  • Спливаючі вікна блокуються.
  • Негативне ставлення пошукових систем.
  • Відсутність можливості фільтрувати аудиторію для показу.

 

E-mail-розсилка

Реклама та продаж продукту через листи, які автоматично розсилаються по заздалегідь сформованій базі підписників.

 Переваги Недоліки
  • Довгострокове спілкування з клієнтом: виявлення потреб, формування лояльності до бренду та можливість пропонувати купівлю різних продуктів.
  • Налаштування автоматичного розсилання по вибраним сегментам у певний час за допомогою сервісу розсилок.
  • Доступна вартість порівняно з більшістю каналів реклами.
  • Можливість відслідковувати результати та оптимізувати стратегію.
  • Можливість отримувати зворотний зв’язок.
  • Спам-фільтри поштових сервісів можуть блокувати рекламну розсилку.
  • Конкуренція: необхідність виділитися серед листів конкурентів та мотивувати клієнта відкрити та прочитати лист.
  • Необхідність дотримуватися «контент-дієти», щоб людина не вважала розсилку надто нав’язливою і не відписалася.

 

Реклама на тематичних сайтах

Платне та безкоштовне розміщення рекламних оголошень на сайтах та форумах, де збираються люди зі схожими інтересами.

 Переваги Недоліки
  • Зацікавлена аудиторія.
  • Довіра потенційних клієнтів, якщо рекламу робить авторитетний користувач ресурсу.
  • Можливість зробити рекламу безкоштовно, якщо це не порушує правил ресурсу.
  • Безкоштовний варіант розміщення – трудомісткий, оскільки необхідно виконати всі умови ресурсу.
  • Аудиторія та адміністрація тематичних ресурсів не завжди прихильно ставиться до реклами.

 

Push-сповіщення

Інтернет реклама сайтів за допомогою коротких повідомлень, які за згодою користувача надходять на його комп’ютер/ноутбук/планшет/смартфон.

 Переваги Недоліки
  • Відвідувачу не потрібно вводити адресу пошти, щоб підписатися на сповіщення. Це значно збільшує кількість підписок.
  • Повідомлення миттєво доставляється і відразу читається користувачем.
  • Сегментація аудиторії та розсилання максимально релевантних пропозицій кожному клієнту.
  • Важливо дотримуватись міри в розсилці, щоб користувач не розцінив рекламу як спам.
  • Відсутність зрозумілого та очевидного способу відписки.
  • Очищення cookies на пристрої може автоматично припинити отримання повідомлень до повторної підписки.

 

Як виміряти ефективність реклами в Інтернеті

analiz effektivnosti internet reklamy  Реклама в інтернеті: її види та як вона працює

Як уже говорилося вище, важлива перевага інтернет-реклами полягає у можливості відстежувати її результативність. Наведені далі показники дозволяють зрозуміти наскільки виправдовує себе обрана стратегія реклами.

  • Охоплення. Кількість людей, які хоча б раз побачили рекламу.
  • Кількість показів. Цей показник, як і попередній, має ключове значення для іміджевої реклами. Він відображає кількість показів реклами за вибраний проміжок часу.
  • Коефіцієнт відгуку. Відношення кількості кліків за оголошенням до кількості переглядів, помножених на 100%.
  • Коефіцієнт конверсії. Відношення кількості клієнтів до загальної кількості відвідувачів, які прийшли на сайт з реклами, помножене на 100%.
  • Показник суб’єктивної привабливості реклами. Відношення кількості переглядів до кількості показів рекламного оголошення, помноженого на 100%.

Дані, необхідні для підрахунку цих показників, можна отримати у рекламному кабінеті та за допомогою лічильників, встановлених на сайті.

Світовий ринок онлайн-реклами

Доцільність інвестицій в інтернет-рекламу обумовлюється, зокрема, позитивними прогнозами експертів.

За оцінками агентства Dentsu світовий ринок digital-реклами у 2023 році продовжить активно зростати. Витрати на інтернет-рекламу збільшаться на 12% порівняно з попереднім роком і становитимуть $625 млрд. Лідерами за кількістю інвестицій у ринок залишаться США та Азіатсько-Тихоокеанський регіон. Слідом за ними йдуть Західна Європа та Латинська Америка.

Загальний темп зростання ринку онлайн реклами на поточний рік становитиме 3,8%. Значно збільшиться реклама для мобільних гаджетів: +19,2%. Продовжать ставати популярнішими соціальні мережі: +18,4%. Поряд із цим втрачатимуть свої позиції реклама у друкованих ЗМІ та на телебаченні.

Серед трендів: короткі відео (TikTok, Instagram Reels), відео та аудіо реклама (подкаст-платформи, відео на YouTube). Лідери перегляду онлайн контенту: Індія та Латинська Америка.

Згідно з прогнозом медіа-агентства Zenith ринок інтернет-реклами у Центральній та Східній Європі у 2023 році зросте на 7,1%, а в Латинській Америці – на 4,1%. У списку країн-лідерів із витрат на онлайн рекламу фігуруватимуть США, Китай, Індонезія, Великобританія, Японія, Індія, Філіппіни, Бразилія, Південна Корея.

Ринок інтернет-реклами в Україні

internet reklama v ukraine  Реклама в інтернеті: її види та як вона працює

Позитивні прогнози експертів поширюються на український digital-ринок. Згідно з дослідженнями IAB Europe, Україна лідирує за швидкістю зростання інтернет-реклами в Європі з показником 26,9%. Минулого року загальний обсяг інвестицій у рекламу країною склав 475 млн євро. З такою цифрою нам вперше вдалося випередити такі країни як Угорщина, Сербія, Словаччина.

Тренди розвитку

Найближчим часом ринок digital-реклами в Україні продовжить розвиватися. Цей процес відбуватиметься із деякими змінами під впливом загальносвітових тенденцій. 2023 привнесе в інтернет-рекламу наступні тренди:

  • Прагнення до нативності. Зі зростанням кількості реклами користувачі все ретельніше відбирають компанії, з якими хочуть мати справу. Найближчим часом виграватиме той, чия реклама буде органічною і викличе більше довіри.
  • Программатик та інноваційний рекламний інвентар. Експерти прогнозують зменшення кількості ручної закупівлі реклами. Автоматизовані сервіси в комплексі з новими рекламними інструментами демонструють чудові результати.
  • Персоналізація та особистий бренд. Сьогоднішня реальність така, що люди все менше довіряють знеособленим компаніям і вважають за краще мати справу з конкретними людьми. Ключові ідеї компанії активно транслюються через залучаючий контент. Перевагу одержують ті, хто вибудовує довгострокову структуру взаємодії з користувачами. Продовжує користуватися популярністю реклама у лідерів думок та мікроблогерів. В останніх – особливо тепла взаємодія з аудиторією, а отже – вищий рівень довіри до всього, що б цей блогер не запропонував у своїх соціальних мережах чи на сайті.
  • Погоня за особистими даними потенційних клієнтів. У 2023 році зросте кількість data-колаборацій з банками, агентствами нерухомості, каршерингами та іншими агентствами. Інформація, яка допоможе покращити ефективність рекламної кампанії, цінуватиметься високо.
  • Відхід від текстового формату до відео та інтерактиву. У 2023 зачепити клієнта просто текстом буде надзвичайно складно. Натомість добре спрацюють інтерактивні форми (квіз, спліт-тест, відео з круговим оглядом тощо). Реклама 2023 у TikTok та Instagram Reels, як і раніше, залишається популярною та ефективною. Це стосується як просування особистого бренду (психологів, косметологів, коучів і т.д.), так і просування невеликих магазинів з продажу стильних речей, великих компаній (банки, державні компанії) або місцевих кав’ярень та ресторанів. Відео-формат продовжує набирати обертів. Особливо на піку – короткі відео, в яких за мінімальну кількість часу користувач може побачити розвиток історії від початку до кінця і отримати повну інформацію про пропозицію.

Одне залишається незмінним: реклама йде в інтернет, за потенційними покупцями. Згідно зі статистикою, 2023 року в Інтернеті користувачі проводить 7 годин на день. І саме тут відкриваються широкі можливості заявити про себе для будь-якої ніші, мети та бюджету.